Det här dokumentet försöker inte göra anspråk på att vara en sanning i ett vetenskapligt perspektiv. Den bygger helt och hållet på mer eller mindre subjektiva värderingar och idéer som bygger på mina egna iakttagelser och hur jag upplever samhället under de snart 37 åren som jag bott i kommunen. Kommande från Halmstad via Göteborg till Hönö, Fotö och numera Hälsö.
Under allmänt betraktas Öckerö kommuns tillgångar och begränsningar i ett helhetsperspektiv för att sedan kommentera förslagt till ny översiktsplan för Öckerö, Hälsö, Hönö och Fotö i nämnd ordning.
Allmänt
Vad är det som gör Öckerö Kommun intressant för boende, besökare, turister, företagare etc.?
Öckerö kommun är en del av Göteborgs och Bohusläns och Norra Hallands skärgård. En fantastisk natur och livsmiljö som i sig är världsunik. Det finns få ställen på jorden som kan mäta sig med dessa områdens skyddade farvatten bland klippor och skär, där fiske, båtliv och friluftsliv i alla dess former är en naturlig del av livet för dess invånare och andra. Dessa områden, som sträcker sig från Nidingen i Halland genom Bohuslän och in i den Norska skärgården, är i sin helhet både nationellt men inte minst internationellt uppmärksammade som världsunika naturområden. Som sådant är området mycket betydelsefullt ur ett turistiskt perspektiv. I det sammanhanget skulle man kunna önska att denna skärgård skulle vara skyddad (nationellt eller internationellt) i den bemärkelsen att kräva stor försiktighet vid exploatering som påverkar intrycket av ett sammanhängande område. Samtidigt vill man ha en levande skärgård där människor lever och verkar. Här krävs det en helhetssyn som innebära en stor utmaning för berörda kommuner där samverkan mellan kommunerna blir avgörande. Detta tankesätt skulle kunna komma att påverka enskilda kommunala intressen, förhoppningsvis då i en positiv riktning med tanke på helheten och det unika område man har att förvalta.
Öckerö Kommen utgör en del av detta sammanhängande naturområde och kan därmed förväntas ta sitt ansvar och medverka till att framtida exploateringar integreras på ett för området positivt sätt.
Närheten till Göteborg innebär ett starkt beroendeförhållande vad gäller infrastruktur, arbetstillfällen, skolor, bostäder etc. Detta ger naturligtvis mer positiva fördelar än nackdelar när man i många avseenden kan luta sig på den större ortens utbud och tillgångar. Samtidigt är det en utmaning att med det begränsade utrymmet som öar medger, skapa balans mellan bostäder, service, näringsverksamheter och naturvärden med bibehållen unicitet och attraktionskraft.
I och med Öckerö Kommuns attraktiva läge finns alltid en risk för överetablering av bostäder och andra verksamheter som medför att nationella och internationella naturvärden ställs i bakgrunden. På längre sikt är risken att vi skapar ett ”Manhattan” i skärgården om vi tänker oss en befolkningsökning som skall säkerställa ett fungerande och självgående samhälle även i framtiden.
Frågan är om det är det vi vill ha med tanke på ovanstående! Om inte kanske man skall fundera på ett scenario där vi ser ett tak på möjlig befolkningstillväxt och tar fram översiktsplaner i det perspektivet. Med en begränsad tillväxt blir rörligheten över kommungränsen ett nödvändigt inslag och något som man måste förhålla sig till.
I och med öars naturliga begränsningar för bostadsbyggande blir rörlighet över kommungränsen avgörande för att upprätthålla den service som krävs av dess invånare.
Öckerö kommun har alla förutsättningar att upprätthålla men också förbättra den attraktionsnivå som gör att människor vill bosätta sig och/eller bo kvar i kommunen. Många unga flyttar ofrånkomligt från öarna av olika anledningar samtidigt som unga barnfamiljer i Göteborg eller dess kranskommuner söker sig bort från stadens buller, asfalt och betong. För de senare kan Öckerö kommun vara ett väl så bra alternativ. Naturen och närheten till havet är alltid en stark dragningskraft, samtidigt som kommunen kan erbjuda bra service, skolor och sjukvård. Bra kommunikationer till Göteborg är naturligtvis avgörande med tanke på den begränsade tillgången på arbetstillfällen och gymnasieskolor. Därutöver är det viktigt att bostadsområden och offentliga miljöer är tilltalande och utformade på ett sätt som man kan förvänta sig när man bor i eller söker sig till en skärgårdsmiljö.
De här nämnda förutsättningarna är till viss del uppfyllda idag, men servicenivån och därmed kommunens attraktionskraft skulle antagligen kunna förbättras ytterligare med en ökad befolkning och en mer ”optimal” åldersfördelning. Därmed sagt att den föreslagna bostads-/tillväxt- politiken kan vara en injektion i positiv riktning förutsatt att man anpassar bostäder på ett för miljön tilltalande sätt.
Om det däremot blir ett självändamål att klämma in så många bostäder som möjligt på bekostnad av natur och boendemiljön är det risk att det straffar sig i ett längre perspektiv i form av minskad attraktionskraft och därmed minskad rörlighet över kommungränsen.
Vad är det som gör ett naturområde intressant?
Först och främst så skall man skilja på naturområde och naturområde. I ytterlighetsfallen av grönområden pratar vi om vildmark i ena änden av skalan till parker i den andra. I Öckerö kommun finns inte några egentliga parker, men däremot områden som vi kan kalla eller åtminstone uppleva som vildmarksområden. Sen finns det också grönområden som oftast har berövats sin status som vildmarksområden i och med att bebyggelsen har krupit allt närmare och blivit visuellt dominerande. De senare är emellertid inte betydelselösa då de medger möjligheter, framförallt för kommuninvånare, till rekreation och lek för både vuxna och barn.
Det är kanske trots allt den så kallade genuina vildmarken som ger de mervärden som krävs för att upplevas som speciella. Dessa landområden med tillhörande vattenområden finns fortfarande i Öckerö kommun men det är uppenbart att behovet av bostäder har naggat dessa områden i kanten och därigenom reducerat naturområdenas attraktionsvärde. Desto större anledning att försöka vidmakthålla dessa områdens storlek och status på en nivå som man kan kräva för att det skall upplevas som vildmark. Dessa områden får man anse vara något kommunens största tillgång, till glädje inte bara för kommuninvånarna utan också som rekreationsområde för tillresande i närområdet, turister och båtfolk.
Vissa grönområden kan betraktas som länkar mellan mer orörda områdena och här bör bebyggelse anpassas till miljön på ett sådant sätt att naturupplevelsen kan vidmakthållas vid dessa passager. Detta innebär att flerbostadshus och speciellt då högre byggnader bör undvikas i eller intill dessa områden.
Bild 1. Radhus i Brevik som en barriär mot den klassiska skärgårdsbebyggelsen med
stora asfalterade ytor stör bilden av den skärgårdsmiljö som man kan förvänta sig.
Denna typ av byggnation bör undvikas speciellt i de västra delarna av öarna där vi
närmar oss gränslandet till den orörda naturen.
Bild 2. Hjälvik och Norgården/Kärrsvik. Här smyger bebyggelsen ner mot kustlinjen och
grönområden på ett harmoniskt sätt. Högre bebyggelse skulle till stor del förta känslan
av naturområde på samma sätt som radhusen i tidigare bild gör.
Bild 3. Norgården/Kärrsvik. Bebyggelse av flerbostadshus mellan befintlig bebyggelse och havet skulle göra både naturområden och nuvarande bostadsområden mindre attraktiva. Det här området kommer att utgöra en ”brygga” mellan naturområden och därför värdefull som sådan. (Vi utgår ifrån att sophanteringen som ses på bilden, kommer att flyttas till Pinan och att området snyggas upp.)
Bild 4. Norra Brevik, Här är ett område som utgör en ”brygga” mellan större naturområden.
Här bör man vara försiktig med byggnation och då speciellt flerbostadshus och
högre byggnader.
Kommunikation
Infrastrukturen är avgörande för att behålla kommunens attraktionsnivå. Med en ökad befolkning kan man förmoda att behovet av en ökad kapacitet på både färjor, kollektivtrafik och väg 155 efterfrågas. Detta måste tillfredsställas om vi skall få den ovan nämnda rörligheten som krävs för en långsiktigt fungerande kommun. Utan en väl fungerande infrastruktur blir det mindre intressant att bo kvar eller bosätta sig i kommunen. Denna fråga är kanske därför mer avgörande än någon annan för att människor skall se Öckeröarna som en attraktiv plats att bo och leva på.
En fast förbindelse är inte medtagen i planförslaget mer än att mark reserverats för en sådan förbindelse. Däremot så är det kanske något som man bör ha i bakhuvudet om 1500 nya bostäder planeras med tanke på ovanstående om vi ser att färjetrafik, kollektivtrafik och vägar når sitt kapacitetstak och därmed inte kan erbjuda en tillfredställande servicenivå för kommunens invånare och dess verksamheter. Om man av den anledningen ser nödvändigheten av en fast förbindelse föreslås att man utreder möjligheten att bygga tunnlar istället för broar eller en kombination av dessa. Detta skulle innebära ett mindre intrång i skärgårdsmiljön både visuellt och ur bullersynpunkt och broarnas begränsande segelfria höjder skulle inte påverka hamnarnas attraktionskraft.
Energiförsörjning
Som en del i kommunens strävan att ha en fossilfri elkonsumtion ingår i planförslaget en vindkraftspark vid Stora Pölsan. Att sträva mot ett fossilfritt samhälle kan tyckas vara en bra ambition, men samtidigt behöver inte detta innebära att elenergi måste produceras inom kommunens gränser. Det är inte säkert att det är det bästa alternativet i ett helhetsperspektiv, varken för kommunen eller regionen, med hänsyn tagen till unika naturvärden, men också ur ekonomisk synvinkel. Ur ett investeringsperspektiv kanske det är bättre och mindre riskfritt för en mindre kommun som Öckerö att producera elkraft i samarbete med andra kommuner med tanke på då tillkommande synergieffekter. Exempelvis skulle el kunna produceras från vindkraft (eller annan fossilfri produktion) där vi redan har en infrastruktur med direkt tillgång till befintligt elnät som t.ex. i Arendal där vindkraften redan utgör en del av landskapsbilden.
Bebyggelse
Som nämnts inledningsvis är det väsentligt att all byggnation sker på ett sådant sätt att den utformas i harmoni med dels den omgivande närmiljön men också med skärgårdsmiljön i stort. Förtätning av bostadsområden ställer än större krav på byggnader för att det inte skall skapa områden som blir mindre tilltalande och därmed minska i popularitet. Högre hus, parkeringsplatser och högt belägna byggnader innebär att skärgårdsmiljön får sig en törn och det krävs alltså att dessa utformas och integreras med varsam hand för att smälta in på bästa sätt. Här krävs att landskapsarkitekter och arkitekter samarbetar och att man inte sparar på resurser i en tidig fas av planeringen. Genom att på detta sätt skapa en för människan harmonisk miljö så kommer det på längre sikt att betala sig flerfalt i form av ett ökat attraktionsvärde. Detta kan t.ex. innebära att trevåningshuset i ett helhetsperspektiv kan ge ett större mervärde än fyravåningshuset på vissa platser även om det kostar mer initialt. Likaså kan ett väl utformat hus både vad gäller form, färg och materialval ha samma effekt.
Det återkommer på flera ställen i planen att ”utformning och arkitektur på bebyggelsen är en prioriterad aspekt eller av hög prioritet”. Det är väldigt positivt att man tar detta på allvar men man skulle önska att detta skall gälla generellt och inte bara på vissa platser. Att ställa högre krav på utformning och anpassning av byggnader till omgivningen är något som skapar en hög attraktionskraft och på sikt ett mer välmående samhälle. Är det möjligt att styra upp detta i kommande detaljplaner?
Öckerö
I det nedanstående lämnas kommentarer följande den numrering som angivits i dokumentet Öckerö kommun översiktsplan – samrådshandling
Verksamheter
Område
1)I och med att området är väldigt exponerat för de boende väster om vägen föreslås att området inte utvidgas söderut över grönområdet i Långesand såsom angivits. Den masshantering som nu föreligger får man hoppas att det bara är tillfälligt och att det snarast återställs för andra ändamål. Om inte så får vi ett bostadsområde som skulle få en prägel som kan liknas vid ”Slottet i Sophögen” (läs gärna mer under stuvoateljen.se). Det här är en situation som det är viktig att undvika om Öckerö kommun skall kunna bevara sin attraktionskraft som bostadsort.
2)Bra, Inga ytterligare synpunkter.
3)Bra att hamnar utvecklas och görs besöksvänliga! Bidrar till ett bättre utnyttjande av Öckerö centrum. Hänsyn måste dock tas till de naturskydd som krävs för fågelliv och fiskreproduktion.
4)Svårt att få begrepp om vad flytande bostäder skulle innebära, men värt att utreda vidare.
5)Bra, Inga ytterligare synpunkter.
Trafik och kommunikation
Positivt med förbättrade förbindelser mellan Öckerö och Björkö. Den föreslagna cykelbron mellan Öckerö centrum och Pinan skulle också vara ett välkommet tillskott.
Natur och kultur
Se ovan under Allmänt under rubriken Natur.
Service och omsorg
Inga invändningar med mer än att det finns en önskan att man i detaljplanen inför något som kan kallas för harmoniserande åtgärder i samband med uppförandet av nya byggnader. Med små medel och rätt kompetens kan vi skapa harmoniska miljöer där människor bor och är verksamma. Något som på lång sikt alltid är lönsamt och därför bör vara av kommunalt intresse. Läs gärna mer på stuvoateljen.se under rubriken projekt/idrottshall…
Bostäder
Detaljplanerad mark och lucktomter
Friliggande villor bör inte vara något hinder om de integreras väl i sin omgivning. Flerbostadshus på lucktomter kan alltid medföra en försämrad och förfulad visuell miljö framförallt med tanke på krav på parkeringsplatser och därmed större asfalterade ytor. Detta är något som man bör beakta framför allt med hänsyn tagen till befintlig bebyggelse.
Nya utbyggnadsområden
A)Öckerö Centrum
Såsom beskrivits så är den föreslagna planen i det stora hela en positiv upplevelse och känns som en spännande möjlighet att skapa ett centrum värd namnet. Om man bygger med känsla för den aktuella miljön och med rätt innehåll kan ett utbyggt centrum bli publikdragande inte bara under sommarhalvåret. Tillkommande bostäder i närhet möjliggör också ett mer levande centrum.
Vad gäller den föreslagna bostadbyggnationen bör man i möjligaste mån undvika att bygga på de högsta punkterna och på så sätt begränsa den ”exponerade” höjden. Lägre hus bör beaktas när den högre byggnaden blir alltför iögonenfallande eller inte harmonierar med omgivande bebyggelse och stora asfalterade ytor bör undvikas.
B) Norra Brevik
Se ovan under rubriken under allmänt under Natur, text och bilder.
Bild 1 visar hur ett bostadshus av större format kan påverka skärgårdsmiljön. Trots endast två våningar så skapar den en påtaglig barriär mellan befintlig skärgårdsbebyggelse och naturområdet. Är man i ett naturområde så får man snarare en känsla av att man är i ett förortsområde än i skärgården och naturområdet blir på så vis inte särskilt spännande. Därför bör man undvika att bygga iögonenfallande flerbostadshus eller högre hus som påverkar upplevelsen av att vistas i naturområdet.
C)Hjälvik
Se ovan under rubriken under allmänt under Natur, text och bilder.
Bild 2 visar norra Hjälvik i fjärran. Här ses bostadshusen på ett naturligt sett smyga sig ner mot kustlinjen. Här är det viktigt att tänkt bebyggelse smälter in i naturen så att det inte stör tillgänglighet och upplevelsen av naturområdet. Rätt arkitektur, rätt materialval etc. för att skapa en hög attraktionsnivå är extra viktigt på en sådan här plats.
D)Norgården/Kärrsvik
Se ovan under rubriken allmänt under Natur, text och bilder. Bild 3 visar område D beläget framför soptippen (vi utgår ifrån att soptippen kommer flyttas och området återställas). I likhet med område B och C så bör man vara restriktiv med byggnation och då speciellt högre bebyggelse. Här bör bebyggelsen ”smyga” ner mot kustlinjen såsom kan ses på Bild 2 ovan. Eftersom området utgör en ”brygga” mellan grönområden på norra och södra Öckerö finns en överhängande risk att vandringsleder utefter kusten förlorar sitt attraktionsvärde vid en eventuell byggnation. Flerbostadshus eller t.ex. radhus som visas på Bild 1 ovan, skulle definitivt ha en sådan inverkan speciellt om byggnationen kryper allt närmare grönområdena. I detta område är risken stor att en eventuell byggnation får just den effekten och därför bör man undvika att bygga iögonenfallande flerbostadshus eller högre hus som påverkar upplevelsen av att vistas naturområdet.
E-F) Ekelundsvägen och Tallvägen
Se ovan under rubriken allmänt under bebyggelse.
Hälsö
I det nedanstående lämnas kommentarer följande den numrering som angivits i dokumentet Öckerö kommun översiktsplan – samrådshandling
Verksamheter och utvecklingsområden
Hälsö varv
Den föreslagna strandpromenaden i varvsområdet, tillgänglig pir, sjöbodar, båtplatser samt verksamheter av icke störande karaktär skulle vara välkommet. Detta skulle emellertid innebära att dagens verksamheter inom varvsområdet måste förändras eller flyttas för att området skall kunna beträdas av allmänheten.
Hälsö hamn
Utveckling av hamnområdet med verksamheter är positivt samtidigt som det bör finnas krav på att eventuella tillkommande eller för all del även befintliga byggnader utformas på ett för hamnen tilltalande sätt. Nuvarande byggnation inom det som är angett som verksamhetsområde är inte av den karaktären och försämrar därför attraktionskraften av hamnen i dess helhet. Detta kan man tycka vore en kommunal angelägenhet att byggnader på allmän plats inte förfaller eller ser anskrämliga ut.
Kilen
Bryggstråk med sjöbodar och smålokaler etc. är ett välkommet inslag som skulle kunna innebära en positiv utveckling för området. För att ta ställning till flytande bostäder måste detta utredas ytterligare för att man skall förstå vad det innebär.
Bastholmen
Strandpromenad kan vara trevligt under förutsättning att den utformas på ett sätt som gör att den inte domineras av husvagns/husbils/båt uppställning.
Burövägen/ Stuvövägen
Det här är ett område som kan tyckas var lämpligt för masshantering ur ett tekniskt perspektiv. Däremot så är det väldigt olämpligt och opassande för masshantering med tanke på natur, bostäder, turism, förskola, eventuell småskola, rekreation etc. Området är en del av den storslagna natur som man ser när man kör backen ner mot Stuvö. Som sådan är det en yta som är väldigt dominerande i landskapsbilden och skulle den användas till masshantering skulle intrycket av den storslagna naturen förtas. Det här området passerar vi också när vi tar oss till ett område som är betraktat som kulturmiljö som genom föreslagna aktiviteter skulle förlora en del av sin attraktionskraft. Man kan på så vis uppleva det som att kulturområdet är placerat i ett industriområde eller om man uttrycker sig metaforiskt som ”Slottet i sophögen”. (läs gärna mer om Slottet i Sophögen på stuvoateljen.se). Samma sak gäller för de vandringsleder som gränsar till det aktuella området. Dessutom borde det inte vara lämpligt att ha en masshanteringsverksamhet i närhet av en förskola eller skola, dels ur trivselsynpunkt men också av trafiksäkerhetsskäl.
Att använda ett sådant här område till masshantering är okänsligt och inte riskfritt för kommunen ur ett attraktionsvärdesperspektiv.
Trafik och kommunikationer
På Varvsvägen ligger hus en tätt på små tomter och det finns därför små möjligheter att förbättraframkomligheten med mer än att man gör intrång på befintliga tomter. Sådana ingrepp skulle förmodligen också påverka den nu pittoreska miljön negativt. Förbättrad framkomlighet leder också ofta till högre hastigheter och försämrad säkerhet. Det föreslås därför att vägen behålls i nuvarande tappning med en sänkt hastighetsgräns till 20km/h.
En gångbro till Burö är ett välkommet inslag och att man utreder möjligheten att på ett säkert sätt ställa bilen vid färjeläget är positivt.
Natur och kultur
Att Burö och Stuvö lämnas fri från ytterligare exploatering är välkommet med tanke på deras värde som natur och rekreationsområden. Skärgårdsledens överordnade prioritet upplevs också som positivt.
Service och omsorg
Det angivna alternativa området för skola vid nuvarande förskola är ett bra förslag med tanke på tillgänglighet och trafiksituationen till nuvarande skola.
Bostäder
Inga ytterligare synpunkter mer än att området för bostäder vid Tjolmen ligger väldigt nära vägen, vilket kanske är mindre lämpligt? Tänkta område kanske kan flyttas längre söderut.
Hönö
I det nedanstående lämnas kommentarer följande den numrering som angivits i dokumentet Öckerö kommun översiktsplan – samrådshandling
Verksamheter
1)Klåva – Hamn/Centrum
Utveckling av Långholmen skulle kunna vara intressant om detta skulle medföra ett för Klåva större attraktionsvärde för handel och andra verksamheter. Detta förutsätter att ett inlopp öster om Långholmen kan tillfredsställa de krav som ställs av befintlig fiskeflotta och övrig båt/fartygs trafik. Området är viktigt som ett handelscentrum och det är därför önskvärt att det rustas upp och förfinas. Vägarna och i vissa fall även byggnader innanför kajområdena är inte särskilt trevligt utformade och ser mer ut som en bakgård än något annat. Oavsett vem som är ägare eller är ansvarig för dessa ytor så borde det ligga i kommunens intresse att verka för en upprustning för att ytterligare öka attraktionsvärdet.
2) Pinan
Positivt att Pinan uppmärksammats som entréläge till Öckerö kommun. Detta innebär att utformning av byggnader, parkeringsplatser, växtlighet bör utformas på ett sätt som ger ett välkomnande intryck. Detta innebär också att byggnader som uppförs bör ägnas en viss arkitektonisk tanke även om de klassas som industribyggnader. Ett exempel i sammanhanget som ger ett väldigt tråkigt intryck är den idrottshall belägen i anslutning till högstadieskolan. Denna byggnad har tyvärr en väldigt industriell prägel och är väldigt iögonenfallande när man anländer till pinan och Öckerö kommun. Att det från början skulle kunna göras annorlunda med relativt enkla medel visas tydligt i nedanstående bild. Mer om detta finns att läsa om i stuvoateljen.se.
Bild 7. Det behöver inte kosta så mycket mer att skapa mer tilltalande miljöer. Väl investerade pengar som betalar sig på sikt i form av ett ökat attraktionsvärde och därmed också välbefinnade för boende och besökare.
Sen skulle man naturligtvis önska att detta synsätt genomsyrar all byggnation, såsom nämnts inledningsvis för att inte bara vara en kuliss vid infarten.
3-4) Söder om väg 155 och Lökholmen
Positivt att man värderar utformning och arkitektur högt på bebyggelsen för att skapa ett landmärke. Frågan är hur detta krav skall kunna hanteras i en detaljplan? Finns det styrmedel som kan säkerställa att denna ambition innehålls i praktiken?
5)Rödkil
För att ta ställning till flytande bostäder eller småbåtshamn måste detta utredas ytterligare för att man skall förstå vad det innebär.
6)Flytande bostäder
Se punkt 5 ovan
Trafik och kommunikation
Kollektivtrafik på vattnet till Göteborg är intressant men kräver ett högt utnyttjande om det skall vara försvarbart ur trafiksynpunkt men också ekonomiskt. Detta skulle kunna vara en del i att avlasta 155:an. Positivt att man håller dörren öppen för en sådan utveckling. Föreslagna cykelvägar skulle vara någonting positivt speciellt med tanke på den tänkta utvecklingen av Öckerö centrum.
Natur och kultur
Naturområden på Västar Hönö utgörs av flera områden som hänger samman och det är något som man bör ta fasta på. Man kan alltså röra sig från Skönnevi förbi Hästen genom Lappesand och Ersdalens naturreservat och till Hönö Röd utan att nämnvärt störas av bebyggelse, trafik eller buller. Detta är en fantastisk tillgång som inte bör inskränkas. Något som sällan nämns är de vackra klippformationer och röda bergarter som finns på öns sydvästra del och som gör detta område unikt och till en stark upplevelse för besökare. Tyvärr så har man gjort avsteg från detaljplanen och tillåtit bebyggelse utanför den naturliga avgränsningen till detta område och som påverkat både naturområdet men också bostadsområdet på ett mycket negativt sätt. Förhoppningen är att man inte gör några ytterligare avsteg i den riktningen med tanke på nämnda naturvärden. Generellt sätt, med undantag från nämnda byggnation, så är bebyggelsen mot de västra naturområdena till stor del naturligt avskärmade från naturen och det gör naturupplevelsen ännu starkare. Att det så får förbli är något som man bör ta fasta på vid kommande nybyggnation vilket skulle kunna påverka möjligheten att bygga högre hus i anslutning till eller i närheten av naturområden.
Det som är nämnt i samrådshandlingen angående Sudda, Jungfruviken, Sandebacken och Östradelen av Klåva ses som positivt.
Service och omsorg
Det är väsentligt att Vipekärrs förskola blir arkitektoniskt väl utformade för att smälta in den omgivande naturen.
Betelskolan är idag centralt belägen i barackliknande lokaler och ger ett tråkigt intryck för samhället i stort. Förhoppningsvis är detta något tillfälligt och att man på sikt kan skapa något som bättre smälter in i miljön.
Bostäder
Lucktomter
Vid upprättande av ny detaljplan och för ambitionsnivån om skulle det vara önskvärt att kommunen hade möjlighet att påverka den arkitektoniska utformningen av byggnader för att säkerställa en god anpassning till omgivande miljö.
Nya utbyggnadsområden
A-E)
Arkitektoniskt väl utformade hus och inte minst parkeringsplatser, anpassade till omgivande miljöer är väsentligt för att upprätta hålla bostäders attraktionsvärde.
E) Mossen
Hus som uppförs här bör inte ge ett visuellt dominerande intryck från grönområdet i väster, då detta påverkar värdet av detsamma. Det angivna området bör inte heller i en framtid utvidgas västerut med tanke på naturvärden. Flerbostadshus i dessa områden är inte heller lämpligt eftersom det är svårt att få dessa att harmoniera med närliggande naturområden.
Fotö
I det nedanstående lämnas kommentarer följande den numrering som angivits i dokumentet Öckerö kommun översiktsplan – samrådshandling
Natur och kultur
Det vore önskvärt att badplatsen i sydväst kunde upprätthållas. En välbesökt och trevlig badplats som behöver underhållas. Här finns (eller fanns) en trevlig gångbro ut till den lilla ön och ett trampolinfäste. Även om det är som jag förstår ett privatägt område så är badplatsen av allmänt intresse och belägen i ett rekreationsområde. Det föreslås att kommunen utreder möjligheten för kommunen att rusta upp och underhålla denna plats för bad.
Bostäder
A) Fotö G:a församlingshem och Hamnplanen vid Kilen
Hamnplanen i Kilen används idag till husbils och husvagnsförvaring. Detta gör att platsen ser ganska anskrämlig ut till förfång för boende och tillresta. Så som det ser ut idag är detta inte någon attraktiv plats att komma till och att det får se ut som det gör idag ligger inte i linje med ambitionen i översiktsplanen att skapa attraktiva boendemiljöer. Vid byggnation av fler bostäder i området finns det all anledning att se över detta förhållande. Läs gärna mer på stuvoateljen.se.
Bild 8 o 9. Så här ser det ut idag. Högra delen längst fram på den vänstra bilden är del av området markerat med A.
Bild 10. Så här skulle det kunna se ut, fortfarande med möjligheter till parkering för besökare.
B-C) Tumlarestigen och mellan Korsviksvägen och Stora Vägen
Se ovan under Allmänt och Bebyggelse